Când Cthulhu bate la ușa tavernei: Ghid complet pentru aventuri horror în D&D 5e

Aflați cum să transformați campania voastră de D&D 5e într-o experiență horror memorabilă, folosind mecanici precum Stress Score, Passions, și Dreadful Insights din cele mai bune suplimente disponibile. Ghidul perfect pentru DM-ii care vor să aducă un strop de teroare la masa de joc.


Când Cthulhu bate la ușa tavernei: Ghid complet pentru aventuri horror în D&D 5e

Salutări!

Astăzi vă invit să lăsăm deoparte zarurile d20 pentru atac și să aruncăm cu ele pentru a ne păstra mințile. O să explorăm trei dintre cele mai mișto suplimente care aduc horror-ul la masa noastră de D&D.

De ce m-am apucat să scriu despre asta?

Am avut mai multe discuții pe Taverna despre cum poți ține horror eficient în TTRPG-uri, mai ales dacă intenționezi să folosești un sistem care nu e gândit pentru așa ceva. Gen D&D 5e.

Știu, știu - D&D nu e făcut pentru horror. E un joc heroic-fantasy despre eroi care salvează lumea, nu despre oameni care înnebunesc când văd o creatură cosmică pe care mintea lor nu poate să o înțeleagă. Cu toate astea, eu cred că poți face horror în 5e, și… din fericire nu sunt singurul. Există trei suplimente care reușesc să îmbine cele două lumi.

Hai să vorbim despre Van Richten’s Guide to Ravenloft (opțiunea oficială WotC), Cthulhu By Torchlight și Sandy Peterson’s Cthulhu 5e.

Puțină istorie pentru nerds (săriți peste dacă vreți direct action)

Fun fact: D&D și Cthulhu au o istorie comună din 1980! Pe vremea când părinții noștri poate nici nu știau ce-i ăla un RPG. TSR (cei care făceau D&D-ul original) au publicat Deities & Demigods cu o secțiune întreagă despre panteonul lovecraftian. Drama din spatele scenei? TSR obținuse drepturile de la Arkham House, dar Chaosium aveau și ei drepturi pentru Call of Cthulhu. După niște negocieri complicate, secțiunea a fost eliminată din edițiile ulterioare.

Acum, 45 de ani mai târziu, Chaosium și Wizards of the Coast colaborează oficial pentru prima dată. De aia Cthulhu by Torchlight e un mare eveniment. Ironic, nu?

Van Richten’s Guide to Ravenloft - Opțiunea oficială pentru horror în 5e

De ce să începem cu asta?

Lansat în mai 2021, Van Richten’s Guide to Ravenloft e răspunsul oficial al WotC la întrebarea “cum facem horror în D&D?” E disponibil pe D&D Beyond ($29.99) și în format fizic (~$50). E poate tot ce ai nevoie dacă vrei gothic horror clasic.

Sistemul de Stress și Fear - Simplu și brutal

Stress Score e genial de simplu. Acumulezi puncte de stress din evenimente traumatice și le scazi din TOATE roll-urile (attack, ability checks, saves). Nu e disadvantage, e o penalizare numerică directă. La stress 5, scazi 5 din toate roll-urile. Brutal și simplu, în sensul bun.

Imaginează-ți când personajul tău are stress 7 într-un dungeon plin de monștri. Nu mai nimerești nimic și tremuri când arunci zarurile. Perfect pentru atmosferă!

Seeds of Fear - alegi 1-2 fobii specifice la crearea personajului (furtuni, oglinzi, să fii urmărit). Când le întâlnești, Wisdom save DC 15 sau ești frightened. DAR - dacă faci roleplay la frică, primești Inspiration.

Am văzut un barbar mare și fioros cu fobie de păianjeni care a primit Inspiration pentru 5 minute de RP excelent când party-ul a dat peste un giant spider. Genial!

Dark Gifts - Putere cu preț

În loc de nebunie tradițională, Van Richten’s oferă Dark Gifts - puteri întunecate cu costuri teribile:

  • Living Shadow - umbra ta devine autonomă și poate ajuta sau sabota
  • Touch of Death - 1d10 necrotic damage cu mâinile goale, dar răni pe oricine te atinge
  • Symbiotic Being - o creatură internă care îți dă puteri dar are propria agendă

E dark power fantasy, nu neputință. Jucătorii încă se simt puternici, doar… compromiși.

Fiind un supliment oficial făcut de WotC, nu se ferește de a include elemente de power fantasy, însă de fiecare dată aceste “dark gifts” vin cu niște compromisuri serioase.

Diferența filozofică fundamentală

Van Richten’s întreabă “cât de oribili sunt oamenii?” E despre gothic horror - vampiri tragici, fantome răzbunătoare, blesteme ancestrale. Răul e personal, localizat și poate fi învins cu sacrificiu nobil.

Perfect pentru Curse of Strahd, Ravenloft sau orice campanie cu vampiri și vârcolaci.

Influentele Call of Cthulhu in D&D

Cthulhu By Torchlight - Când Chaosium se întâlnește cu D&D

Ce primești pentru banii tăi?

Lansat în iulie 2025 (da, e super fresh!), acest supliment costă $29.99 și e disponibil doar pe D&D Beyond. Pentru cei care nu sunteți fani ai platformei digitale, vă înțeleg, dar merită.

Mike Mearls (tipul care a condus echipa D&D 5e) a creat 12 subclase noi - câte una pentru fiecare clasă din PHB 2024. Nu sunt subclase de umplutură!

Subclasele mele favorite (și de ce sunt tari)

Path of the Spell Scorned (Barbarian) - În sfârșit, un barbarian care poate da counterspell în timpul rage-ului! Abia aștept să văd momentul când barbarian-ul anulează Fireball-ul unui wizard arogant.

Shadow Stalker (Rogue) - Îți creezi o umbră senzitivă ca partener. E ca și cum ai avea un familiar, dar mai cool și mai edgy. Poți să o numești “Umberto” și să începi o întreagă poveste de good cop bad cop.

Exalted Assembly of the Feline Court (Warlock) - OK, asta sună stupid la prima vedere. Pisici cosmice care îți dau putere? Dar funcționează surprinzător de bine! E ca și cum pisicile alea care se holbează la colțuri goale chiar văd ceva. Și acel ceva le-a făcut aliați împotriva răului cosmic.

Passions și Dreadful Insights - Sistemul de nebunie care chiar are sens

Passions - Fiecare personaj alege lucruri care îi conturează pasiunile până în punctul în care pot fi numite obsesii: curiozitate fără limite, sete de răzbunare, bogăție cu orice preț, loialitate. Când te afli într-o situație legată direct de pasiunea ta, poți obține un bonus de +5 la roll. DAR (și aici e twist-ul), odată ce ai folosit pasiunea în acest mod, nu o mai poți folosi până când nu cedezi în fața ei. GM-ul îți pune personajul în fața unor situații în care trebuie să alegi dacă să îmbrățișezi pasiunile sau să le reziste.

Dacă personajul îți îmbrățișează pasiunea, poate primi Temporary Hitpoints și Heroic Inspiration. Dacă alege să reziste tentației, există riscul să nu mai poată folosi Heroic Inspiration deloc până la următorul Long Rest.

Pasiunile sunt gândite să fie înlocuite ocazional, atunci când “se rezolvă”, pentru a ține personajul fresh și interesant.

Un twist mișto pe care îl poți face ca GM e să faci pasiunile să devină din ce în ce mai slabe pe măsură ce sunt folosite des, până în punctul în care personajul nu mai simte nimic pentru acea pasiune.

Imaginează-ți un Paladin care și-a folosit pasiunea pentru “protejarea inocenților” de 3 ori într-o singură sesiune. La final, personajul realizează că nu mai simte nimic când vede pe cineva în pericol. Moment foarte mișto de roleplay.

“He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”

  • Nietzsche

Dreadful Insights - Opusul pasiunilor. Sau mai exact, sunt pasiuni pe care le dobândești în urma interacțiunii cu creaturile din Cthulhu Mythos.

Sunt adevăruri teribile despre cosmos pe care le înveți când eșuezi la save-uri împotriva Mythos-ului. Fiecare Dreadful Insight funcționează exact ca o pasiune, diferența e că atunci când ești pus în fața alegerii dacă vrei să cedezi sau să rezești, de multe ori acele momente îți duc personajul pe o cale a autodistrugerii și pierderii permanente.

De exemplu, când te întâlnești pentru prima dată cu un aliat de-al lui Cthulhu sau un membru al cultului, poți dobândi un Dreadful Insight în care personajul e bântuit de vise despre Cthulhu și orașul scufundat R’lyeh. Deși pretinde că vrea să distrugă creatura, obsesia de a o înțelege și trezi îl consumă, trădând o atracție profundă și periculoasă.

Vrăjile care m-au făcut să zic “WTF”

Dread Curse of Azathoth - Omori ținta în 3 runde. Fără salvare. Da, ai citit bine. E vraja de nivel înalt și are condiții speciale, dar drama pe care o creează la masă e fenomenală.

Call Deity (nivel 8) - Invoci un aspect al unui Great Old One pe câmpul de luptă.

Monștri care chiar sperie

Great Cthulhu însuși are CR 30 și 779 hit points. Dar aici e twist-ul: dacă îl “omori”, poate reveni în 4 runde dacă nu dai banishment de nivel 9. Jucătorii tăi sărbătoresc victoria doar ca să realizeze că Big C se ridică din nou. Priceless!

Sandy Peterson’s Cthulhu 5e - Enciclopedia Mythos pentru D&D

Veteranul din cameră

Sandy Peterson e creatorul Call of Cthulhu. Omul a inventat RPG-urile lovecraftiane. Când el face un supliment de Cthulhu pentru D&D, știi că e serios.

419 pagini în cartea de bază, plus expansiuni. E masiv și cuprinzător. Costă mai mult (vreo $60 pentru PDF), dar pentru conținutul pe care îl primești, merită.

Rase care schimbă jocul

Dreamlands Cats - Da, poți juca o pisică. O pisică inteligentă care poate călători între dimensiuni. Am avut o jucătoare care a făcut un Dreamlands Cat Wizard numit “Duchess Fluffington the Third”. A fost cel mai memorabil personaj din ultimii ani.

Mythos Ghouls - Nu sunt zombi! Sunt creaturi vii care mănâncă morți și absorb memoriile lor. Un jucător a folosit asta pentru a rezolva un mister mâncând creierul criminalului. Dark? Da. Eficient? Absolut.

Gnorri și Zoogs sunt mai nișate, dar pentru jucătorii care vor ceva cu adevărat diferit, sunt perfecte.

Formula Magic - Când oricine poate face magie (dar nu ar trebui)

Asta e preferata mea. 40 de vrăji + 30 de ritualuri care pot fi folosite de non-spellcasters, dar cu riscuri MASIVE. Sistemul de Backlash înseamnă că iei psychic damage indiferent dacă reușești sau nu.

Cthulhu Dread Tracker

Dread și Insanity - Mecanici care funcționează

Spre deosebire de sistemul de madness din DMG care e… OK-ish, sistemul din Sandy Peterson’s chiar funcționează:

Dread - 7 niveluri de groază temporară, ca exhaustion dar pentru minte. Se vindecă în timp, deci nu e permanent debilitant.

Insanity - 3 grade de nebunie pe termen lung. Nu e “haha, acum ești nebun”, ci mai degrabă “mintea ta a fost atinsă de ceva ce nu ar fi trebuit să existe”.

Skill-ul Yog-Sothothery e genial. Cu cât știi mai mult despre Mythos, cu atât ești mai vulnerabil. E ca un pact faustian încorporat mecanic. E o traducere directă a skill-ului Cthulhu Mythos din Call of Cthulhu.

Comparația supremă - Care sistem pentru ce vrei să faci?

Van Richten’s Guide: Pentru Curse of Strahd, Ravenloft, orice cu vampiri/vârcolaci/fantome. Când vrei horror atmosferic fără să spargi balanța. Perfect pentru grupuri noi la horror.

Cthulhu By Torchlight: Când vrei să bagi puțin Mythos într-o campanie normală. Pentru one-shots de Halloween. Când jucătorii vor să lupte cu Cthulhu și să câștige (știu, erezie).

Sandy Peterson’s Cthulhu 5e: Pentru campanii dedicate Mythos. Când grupul a citit tot Lovecraft. Pentru masochistii care vor TRUE cosmic horror experience.

Elemente din toate trei: Doar dacă acesta e focusul principal al campaniei și chiar ai timpul necesar să ții evidența tuturor mecanicilor adăugate! S-ar putea să te împuști singur în picior, iar singura experiență horror să fie doar a ta, ca DM.

Cum rulez eu horror în D&D (tips & tricks testate)

Session Zero e OBLIGATORIU

Nu săriți peste asta! Am învățat pe pielea mea că ce e “fun scary” pentru unii e “nope, I’m out” pentru alții. Stabiliți clar:

  • Ce tip de groază vreți (body, gothic, psychological, cosmic, jump scares?)
  • Lines & Veils (ce nu atingem deloc vs ce menționăm doar în treacăt)
  • Safe words / X-cards pentru când devine prea mult

Van Richten’s are un capitol întreg despre safety tools. Primul manual oficial D&D care face asta!

Atmosfera bate mecanicile

Cele mai înfricoșătoare momente din campaniile mele nu au venit din monster stats, ci din descrieri:

  • “Auziți pași pe acoperiș, deși știți că sunteți la etajul 3 din 3”
  • “Oglinda arată reflexia voastră, dar zâmbește când voi nu zâmbiți”
  • “Copilul pe care l-ați salvat vă mulțumește, dar vocea care iese e a bătrânei vrăjitoare pe care ați ars-o ieri”

Less is More

Nu arătați monstrul imediat! Unul dintre cele mai reușite encounters a fost cu un Shoggoth pe care jucătorii nu l-au văzut niciodată complet. Doar tentacule, ochi și o masă informă care mereu era aproape vizibilă.

Combinația mea preferată

Folosesc Stress Score din Van Richten’s ca bază pentru ORICE campanie cu elemente horror. E simplu, eficient și jucătorii înțeleg imediat impactul.

Pentru cosmic horror, adaug Passions & Dreadful Insights din CbT pentru character moments importante.

Pentru true Mythos campaigns, bag și Dread din SP5e, dar doar dacă grupul s-a obișnuit cu primele două și au trecut în plan secund.

Verdictul din Taverna Aventurilor

După ce am citit, recitit și discutat cu membrii Tavernei, am ajuns la următoarele concluzii:

Van Richten’s Guide to Ravenloft e alegerea safe pentru horror în D&D. E oficial, e testat, e balansat și nu sparge sistemul. Dacă vrei vampiri, vârcolaci și gothic tragedy, asta e biblia ta. Stress-ul și Seeds of Fear sunt elegante și simple. Plus, e pe D&D Beyond și costă cam cât Cthulhu By Torchlight.

Cthulhu By Torchlight e perfectul gateway drug către Mythos în D&D. E accesibil, bine integrat și nu sperie jucătorii care vor să rămână eroi. Îl poți folosi pentru a introduce elemente lovecraftiene într-o campanie standard și tranziția va fi flawless. Passions & Dreadful Insights sunt geniale pentru character development.

Sandy Peterson’s Cthulhu 5e e pentru hardcore fans. E complex, detaliat și transformă D&D într-o cu totul altă experiență. Mă gândesc să rulez Ghoul Island cu un grup experimentat. Sunt sigur că se va simți foarte diferit față de D&D normal. Dread & Insanity sunt brutale dar fair.

Recomandarea mea finală?

  1. Începeți cu Van Richten’s pentru orice horror care nu e specific Lovecraftian
  2. Adăugați Cthulhu By Torchlight dacă vreți tentacule și Great Old Ones
  3. Investiți în Sandy Peterson’s doar dacă grupul e obsedat de Mythos

Pro tip: Van Richten’s merge EXCELENT cu ambele suplimente Cthulhu. Folosiți Stress Score ca bază, adăugați Passions pentru flavor și băgați monștri din toate trei. Jucătorii nu vor ști ce i-a lovit (spoiler: probabil tentacule).

Gânduri de final

Horror-ul în D&D e ca berea craft. Nu e pentru toți, dar când găsești grupul potrivit, creează experiențe de neuitat.

Secretul? Nu trebuie să alegi doar unul. Van Richten’s pentru structură, Cthulhu pentru flavor și brusc ai cea mai tare campanie de horror pe care au văzut-o vreodată folosind sistemul 5e.

Ia’! Ia’! Cthulhu fhtagn! (Sau cum zicem noi în tavernă: “Încă o bere și poate par și tentaculele frumoase!”)


Ce experiențe aveți voi cu horror în D&D? Ați încercat vreunul dintre aceste suplimente? Van Richten’s, Cthulhu sau amândouă? Lăsați un comentariu și hai să povestim despre cele mai reușite (sau eșuate spectacular) momente de groază de la mesele voastre!

Comentarii

Alătură-te discuției folosind contul tău de GitHub. Comentariile sunt disponibile prin GitHub Discussions.

← Înapoi la Blog